Factuur innen

Je klant betaalt de factuur niet binnen de betalingstermijn en je vraagt je af welke stappen je nu moet zetten. Je wilt graag de factuur innen, maar je wilt ook de relatie met je klant goed houden. In dit artikel leggen wij je uit welke stappen je kunt nemen.

1. Neem na het verstrijken van de betalingstermijn contact op

Natuurlijk kun je meteen een herinnering met een verhoging sturen of de factuur innen via een gerechtsdeurwaarder. Dit zal de relatie met je klant echter geen goed doen. Daarom is het aan te raden om na het verstrijken van de betalingstermijn eerst contact op te nemen met de debiteur.

Het is goed mogelijk dat er geen kwade opzet in het spel is en de klant simpelweg is vergeten de factuur te betalen. Als dit het geval is, zal je klant waarschijnlijk vrijwel direct nadat je contact hebt opgenomen de factuur voldoen.

2. Stuur betalingsherinneringen

Als je klant aangeeft niet te kunnen betalen of belooft te betalen en dit vervolgens niet doet, kun je een betalingsherinnering sturen. Wacht hier niet te lang mee en zorg ervoor dat er op de betalingsherinnering een uiterste betaaldatum staat. Geef ook aan wat de consequenties voor de debiteur zijn als het bedrag niet tijdig wordt betaald (bijvoorbeeld een verhoging van het bedrag).

Indien de klant nu weer niet voor de uiterste betaaldatum betaalt, stuur je een tweede betalingsherinnering met eventueel een verhoging. Hierin geef je ook weer aan wat de uiterste betaaldatum is en wat de consequenties zijn als de debiteur niet op tijd betaalt (bijvoorbeeld een incassotraject).

3. Start een incassotraject

Als de debiteur na het verstrijken van de betalingstermijn van de tweede betalingsherinnering de factuur nog steeds niet heeft voldaan, kun je een incassotraject starten om de factuur te innen.